Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

23 februari 2011

Seminar Serious Gaming in Utrecht

Het toepassen van games als leermiddel is in het onderwijs nog geen dagelijkse routine. Er zijn inmiddels wel de nodige ‘good practices’ van serious gaming in de klas. Op 15 maart aanstaande staan deze centraal tijdens het seminar ‘Good practices van Serious Gaming in het VO’. Het seminar richt zich op docenten en lerarenopleiders in het voortgezet onderwijs en ontwikkelaars, onderzoekers en bouwers van serious games.

Doel van het seminar is om experts en docenten met elkaar in gesprek te brengen over de implementatie van educatieve games in de praktijk. Docenten kunnen leren wat er allemaal mogelijk is met games in de les, gaming experts ontdekken waar het onderwijs behoefte aan heeft. Dat gebeurt in presentaties en in twee workshopronden. Beter Gamen verzorgt een workshop over het analyseren van games op geschiktheid voor het eigen onderwijs.

De organisatoren van het seminar is in handen van Saganet (de Simulation and Gaming Association – The Netherlands) en Instituut Archimedes, de lerarenopleiding van de van Hogeschool Utrecht. Gezamenlijk hebben zij een programma opgezet dat de huidige rol van games in de klas vanuit verschillende perspectieven belicht.

Het seminar op de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht, Padualaan 97 duurt van 9 tot 17 uur. Belangstellenden kunnen zich aanmelden op de website van Saganet.

14 februari 2011

Nieuw Nederlands onderzoek naar games voor wiskunde

Prof. dr. A.J.M. de Jong van de Universiteit Twente gaat onderzoek doen naar de effecten van het leren van wiskunde via games bij studenten in het VMBO. Het onderzoek is een van de zes projecten uit de tweede ronde voor Samenhangende Onderzoeksprojecten van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van het NWO.

In het onderzoek van professor De Jong staan onderzoeksvragen centraal die betrekking hebben op de effecten van specifieke gamekenmerken voor wat betreft motivatie, leerprocessen en verworven kennis. Zo wordt er gekeken naar de rol van controle van docenten, competentie, de mate van onzekerheid, situering, reflectiemomenten en nieuwsgierigheid. Om de effecten te helpen verklaren worden bepaalde onderzoeksmethoden toegepast, zoals (neuro)fysiologische technieken. Ook worden het spelen van educatieve games en directe vormen van leren vergeleken.

Het onderzoek zal uiteindelijk een ontwerp (of meerdere ontwerpen) opleveren van een ‘learning game’ en richtlijnen voor effectief game-based leren.

(Bron: Onderwijsnieuws)

07 februari 2011

Onderzoekers: game samen met je dochter!

Meisjes die regelmatig met een ouder gamen gedragen zich beter, voelen een sterkere band met het gezin, zijn minder agressief en hebben minder last van naar binnen gerichte gedragsproblematiek zoals faalangst, geslotenheid of gedragsproblemen, eenzaamheid en een laag zelfbeeld. Dat meldt tijdschrift Computer Idee, naar aanleiding van een onderzoek door Brigham Young University's School of Family Life onder 287 tieners (jongens en meisjes) in de leeftijd van 11 tot 16. Bij de jongens traden de positieve effecten niet op.

De onderzoekers keken naar de invloed van games op factoren als positief gedrag, agressie, de band met het gezin en mentale gezondheid. Daarbij vroegen ze zich ook af of het samen gamen met een van de ouders een positief effect zou hebben. De resultaten van het onderzoek:
- meisjes spelen minder vaak games dan jongens;
- meisjes spelen wel net zo vaak als jongens games met hun ouders;
- meisjes spelen andere games, met name minder gewelddadige games, dan jongens;
- het positieve effect bij meisjes trad vooral op als de dochter met de vader computerspelletjes speelde (de onderzoekers verklaren dat door te stellen dat er niet veel moeders zijn die überhaupt computerspelletjes spelen).

(Tip van Ouders Online)