Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

25 juni 2011

World of Warcraft als decor voor een roman



Wat is er nu zo fascinerend aan het spelen van een online game? Schrijfster Ineke Verheul weet het wel: ze vertoeft regelmatig in de virtuele wereld van een online game. Tegelijkertijd merkt ze dat het steeds moeilijk uit te leggen is aan wie nog nooit gegamed heeft. "Veel mensen vragen zich af wat hun kind, partner of vriend daar nou toch de hele tijd achter die computer doet. Gewoon zelf ervaren is de beste optie, maar voor wie liever niet-gamer wil blijven en toch wil weten hoe het zit is meebeleven door middel van een verhaal als dit een goede tweede." Dus kroop Verheul in de pen om een roman te schrijven over de belevenissen van een online gamer.

Het verhaal
Hoofdpersoon May doet voorzichtig haar eerste stappen in de wereld van World of Warcraft waar haar vriend al jaren kind aan huis is. Al snel wordt ze een minstens even fervent speler als hij. Gaandeweg komt ze er achter dat de echte wereld en de virtuele wereld weliswaar naast elkaar bestaan, maar ook in elkaar overlopen en dat de scheidslijn soms moeilijk te trekken is.
Het verhaal gaat over heroïsche gevechten, lokkende verten, hilarische missers, hechte vriendschappen, meidenruzies, seks, liefde en jaloezie.

De auteur
Ineke Verheul (1953) geeft advies over en doet onderzoek naar games in het onderwijs. Daarnaast schrijft zij boeken in verschillende genres: romans, biografieën, kinderboeken, die één ding gemeen hebben. Allemaal komen ze voort uit haar grenzeloze nieuwsgierigheid naar wat mensen drijft. In dit boek gaat ze op zoek naar haar eigen motieven: waar komt die fascinatie voor een
game als World of Warcraft vandaan? Eerder verschenen van de schrijfster The tenth life of Jim Morrison (1999), De strijd van Jeanne d’Arc (2005) en Malice (2008).

Het boek is verkrijgbaar op blurb.

21 juni 2011

Verschenen: Gamen en autisme



Veel jongeren met autisme voelen zich aangetrokken tot technologie, computers en games. De wereld van nulletjes en eentjes is immers voorspelbaar en helder en technologie luistert in principe altijd naar jouw commando’s. De sociale wereld is voor mensen met autisme veel complexer.

Ouders en begeleiders maken zich vaak zorgen over die passie voor technologie en dan met name voor het gamen. Hoe ondersteun je een kind met autisme in het vinden van een balans tussen enerzijds de plezierige en veilige wereld van het gamen en anderzijds het oefenen van vaardigheden in de sociale wereld?

Deze vraag staat centraal in het boek 'Gamen en autisme' van Herm Kisjes en Erno Mijland. Doel van dit boek is om ouders en hulpverleners houvast te bieden bij het begeleiden van kinderen en jongeren met autisme die games spelen naar een goede balans tussen het gamen en andere activiteiten en verantwoordelijkheden. Zij vinden in dit boek achtergrondinformatie, praktische adviezen en ervaringsverhalen.

Het boek tot stand gekomen door gesprekken te voeren met deskundigen, maar vooral ook door te luisteren naar ervaringen uit de eerste hand: de verhalen van gamers met autisme en hun ouders. De auteurs hebben hiervoor tientallen interviews gehouden en een aantal enquêtes uitgezet, die door ruim 500 respondenten met opvallend veel toewijding zijn ingevuld.

Onderdeel van het boek is de Toolkit Gezond Gamen, een verzameling activiteiten en opdrachten die je als gamende jongere met autisme in zes weken doorloopt. Doel is het gamen een gezonde(re) plek te geven in het dagelijkse leven. De opdrachten worden gedaan met een helper. Dat kan een ouder, verzorger of begeleider zijn. De inhoud is zodanig samengesteld dat deze begeleider geen deskundige of professional hoeft te zijn om ermee te werken. Bij de opdrachten horen formulieren die via deze link als afdrukbaar bestand beschikbaar zijn op deze website.

In het boek richten de auteurs zich voornamelijk op kinderen en jongeren met autisme met een gemiddelde tot hoge cognitieve begaafdheid, aangezien de insteek is om op basis van dialoog en zelfhulp met het thema aan de slag te gaan. Voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in combinatie met autisme, zullen ouders en hulpverleners de vertaalslag moeten maken van de aangeboden handvatten naar hun specifieke situatie.

Het boek is onder andere verkrijgbaar in de webshop van de auteurs. Klik hier om te bestellen.

14 juni 2011

Week van de Mediawijsheid 2011 (speciaal aanbod)

De week van 21 tot en met 27 november staat bij de Nederlandse bibliotheken in het teken van mediawijsheid. Een aantal bibliotheken zal tijdens deze Week van de Mediawijsheid een helpdesk inrichten waar iedereen terecht kan met vragen over nieuwe media. Andere bibliotheken organiseren activiteiten, zoals lezingen en presentaties.

Beter Gamen biedt bibliotheken gedurende deze week een speciaal programma voor ouders en hun gamende kind. Over de impact van games op jongeren wordt veel gezegd en geschreven. Er wordt gewaarschuwd dat games verslavend zouden zijn of kinderen in een sociaal isolement brengen. Maar games worden ook bejubeld als het ultieme leermiddel en een ideale vorm van ontspanning.

Tijdens een thema-avond zullen Herm Kisjes en Erno Mijland hun boek 'It's all in the games' toelichten in een luchtige presentatie van ongeveer 45 minuten met daarin onder andere beelden uit videogames. Na de pauze gaan ze in discussie met de aanwezigen, ouders en hun gamende kinderen. Het debat moet ertoe leiden dat ouders meer begrip krijgen voor de belangstelling van hun kinderen voor het gamen en dat jongeren meer begrip krijgen voor de zorgen die hun ouders kunnen hebben over de impact van games.

Bibliotheken die dit programma (twee sprekers, boeken met korting, totaal circa 2 uur) in huis willen halen betalen een speciale prijs van 475 euro incl. BTW en reiskosten. Belangstellende bibliotheken kunnen contact opnemen met Erno Mijland of Herm Kisjes.

Vorig jaar verzorgde de auteurs dit programma voor de bibliotheken van Helmond, Groningen en Vlissingen.

Dit jaar zijn de auteurs actief op:

  • 23 november in Vlissingen (Bibliotheek)
  • 24 november in Terneuzen (Bibliotheek)
  • 25 november in Middelbeers

09 juni 2011

'Gamen en autisme' in druk...



Vandaag zijn de drukpersen van start gegaan voor ons nieuwe boek 'Gamen en autisme'. Veel jongeren met autisme voelen zich aangetrokken tot technologie, computers en games. De wereld van nulletjes en eentjes is immers voorspelbaar en helder en technologie luistert in principe altijd naar jouw commando’s. De sociale wereld is voor mensen met autisme veel complexer.

Ouders en begeleiders maken zich vaak zorgen over die passie voor technologie en dan met name voor het gamen. Hoe ondersteun je een kind met autisme in het vinden van een balans tussen enerzijds de plezierige en veilige wereld van het gamen en anderzijds het oefenen van vaardigheden in de sociale wereld?

Doel van het boek is om ouders en hulpverleners houvast te bieden bij het begeleiden van kinderen en jongeren met autisme die games spelen naar een goede balans tussen het gamen en andere activiteiten en verantwoordelijkheden. Zij vinden in dit boek achtergrondinformatie, praktische adviezen en ervaringsverhalen.

Onderdeel van het boek is de Toolkit Gezond Gamen, een verzameling activiteiten en opdrachten die je als gamende jongere met autisme in zes weken doorloopt. Doel is het gamen een gezonde(re) plek te geven in het dagelijkse leven. De opdrachten worden gedaan met een helper. Dat kan een ouder, verzorger of begeleider zijn. De inhoud is zodanig samengesteld dat deze begeleider geen deskundige of professional hoeft te zijn om ermee te werken. Bij de opdrachten horen formulieren die, zodra het boek verschenen is, als afdrukbaar bestand beschikbaar zijn op deze website.

Het boek is onder andere verkrijgbaar in onze webshop.

06 juni 2011

Echtscheidingen door gameverslaving?

Engels onderzoek zegt dat 15% van de scheidingen te wijten zou zijn aan gameverslaving. Divorce Online, een website waar echtparen zonder tussenkomst van een advocaat hun scheiding kunnen regelen, heeft 200 aanvragen bestudeerd waarin vrouwen 'onredelijk gedrag' als reden opgaven. 15% van de ongelukkige echtgenotes klaagt dat hun man liever met videogames speelt dan met hen. Gameverslaving werd als het argument gegeven te gaan scheiden.