Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

28 september 2011

Symposium 'Gamen en autisme' vol!

Het symposium 'Gamen en autisme' op 14 oktober in Eindhoven is uitverkocht. In totaal zullen 150 deelnemers het symposium bezoeken. Deelnemers zijn professionals vanuit zorginstellingen, zelfstandig professionals en begeleiders vanuit het onderwijs.

In verband met de grote belangstelling hebben Herm Kisjes en Erno Mijland een extra workshopmiddag belegd op vrijdag 3 februari (13.30-16.30 uur), eveneens in Eindhoven. U kunt zich hier aanmelden.

17 september 2011

iSpectrum: serious game voor mensen met autisme

Bijschrift toevoegen
Op dit moment ontwikkelen vijf Europese organisaties, in samenwerking met een huisarts, het bedrijfsleven en gebruikers-adviesgroepen, een virtuele 3D-omgeving met serious games speciaal voor mensen met ASS onder de titel iSpectrum.

Het product is bedoeld om vaardigheden te oefenen in het kader van werk. Tijdens het spelen leren gebruikers lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen begrijpen en oefenen ze in het aangaan van sociale relaties, gespreksvaardigheden en het omgaan met abstracte concepten. 

Aanleiding voor het maken van het spel is de constatering dat de werkloosheid onder mensen met ASS te hoog is. Mensen met ASS hebben vaak moeite met communicatie, sociale integratie en sociale verbeelding. Als gevolg daarvan is het moeilijk een beroepsopleiding te volgen, passende vacatures te vinden of een baan te behouden. iSpectrum wordt gefinancierd door de Europese Commissie.

12 september 2011

Onderzoek naar games in het onderwijs

De Interfacultaire Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam is bezig met een promotieonderzoek naar het gebruik van games in het voortgezet onderwijs. Hierin is onder andere onderzoek gedaan naar het spelen van games (Frequentie 1550) en het maken van games (Games Atelier).

Op dit moment zijn de onderzoekers geïnteresseerd in het in kaart brengen van de wijze waarop games (spelen of maken) worden ingezet in het onderwijs. Ze zijn daarom we op zoek naar docenten in het voortgezet onderwijs die games inzetten in hun lessen.

De betreffende docenten worden geïnterviewd en er wordt eventueel nog wat aanvullende informatie verzameld via bijvoorbeeld lesobservaties en/of analyses van lesmateriaal. De onderzoekers willen  informatie krijgen over hoe docenten games gebruiken in hun onderwijs. Ze zijn onder andere benieuwd naar welke didactiek docenten hanteren bij het inzetten van een game, welke doelen ze hebben of aan welke leervaardigheden ze ermee willen werken, hoe zit het met motivatie, welke problemen komen ze tegen en wat zien ze als meerwaarde van het gebruik van games in de les.

Het onderzoek moet bruikbare tips opleveren voor docenten die overwegen games te gaan gebruiken, maar nog niet goed weten hoe. Er is immers nog weinig bekend over hoe (en waar) game-based leren ingezet kan worden in het voortgezet onderwijs.

Docenten die meer informatie willen kunnen contact opnemen met Jantina Huizenga, e-mail j.c.huizenga@uva.nl of tel: (020) 525 1594.

07 september 2011

Games voor kinderen met autisme

Reportage van de Wall Street Journal, waarin de mogelijkheden van multitouch games in het kader van begeleiden van kinderen met autisme, wordt besproken:


05 september 2011

Stiekem gamen geen uitzondering

Stiekem gamen, dat doen mijn kinderen niet! Misschien, maar uit een onderzoek onder 3600 kinderen in de leeftijd van 7 tot 17 jaar, uitgevoerd door Wallie.nl, blijkt dat nogal wat kinderen regelmatig stiekem gamen, op school tijdens de les of in bed  als ze eigenlijk moeten slapen.

Het onderzoek gaat over internet- en gamegedrag door kinderen. Volgens de onderzoekers besteden kinderen meer tijd aan gamen dan aan internetten. Slechts 42% van alle ondervraagden geeft aan minder dan 2 uur per dag te besteden aan gamen. Het gemiddelde ligt voor zowel de jongens als de meisjes tussen de 2 en 3 uur per dag. 25% zegt meer dan 4 uur per dag online spelletjes te spelen.

Ook op school wordt gegamed. 26% van de ondervraagden zegt tijdens schooltijd te gamen. In het bijzonder de jongens, 75% van hen, speelt ook spelletjes op school. Ongeveer een zelfde percentage van de jongens speelt ook stiekem tijdens de les. Slechts 31% van de ondervraagden speelt wel eens educatieve games op school of als onderdeel van de les.

Van alle ondervraagde kinderen heeft 47% afspraken met de ouders gemaakt over het aantal uren dat ze mogen gamen. In de meeste gevallen mag dit pas als ze hun huiswerk afhebben. Die afspraak geldt voor 52% van de kinderen. Dat er nog extra uren bij onderhandeld of verdiend kunnen worden zegt 62%. Gametijd wordt dan als beloning ingezet voor goede cijfers (53%), voor het opruimen van de eigen slaapkamer (36%), voor huishoudelijke klusjes als afwassen (24%) of grasmaaien of de auto wassen (samen goed voor 13%).

54,3% van alle ondervraagden speelt wel eens stiekem games in bed. Zowel meisjes als jongens maken zich hier schuldig aan. Van de kinderen die wel eens stiekem gamen zegt 31% dan ’s ochtends moe wakker te worden.

Bron: Wallie.nl