Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

26 november 2011

In gesprek over mediawijsheid met Zeeuwse basisscholieren


Op 23 en 24 november 2011, tijdens de Week van de Mediawijsheid, bezochten Herm Kisjes en Erno Mijland op uitnodiging van de Zeeuwse bibliotheek, vijf Zeeuwse basisscholen om er met leerlingen in gesprek te gaan over mediawijsheid en het slimmer gebruik maken van alles wat het internet te bieden heeft. De kinderen deelden enthousiast hun positieve ervaringen en tips, maar vertelden ook waar het wel eens misgaat.

De bezochte scholen zijn:
·      De Lonneboot, Nieuw- en St. Joosland
·      De Achthoek, Wolphaartsdijk
·      De Ichtusschool, Wolphaartsdijk
·      Stamperiusschool, Wilhelminadorp
·      De Burcht, Oost-Souburg

Een gewaarschuwd kind...
De leerlingen wisten bij elkaar heel wat tips over veilig internetten te geven. Zo moet je oppassen met dingen nadoen die je soms in YouTube-filmpjes ziet, zoals het maken van vuurwerk of andere experimenten. Blokkeer mensen die met je willen chatten als je het niet vertrouwt. Eigenlijk moet je alleen mensen toelaten die je kent. Verder kun je kijken naar wat voor netwerk de ander heeft. Spreek in elk geval niet af met iemand die je niet kent. Vermeld verder in je profielen niet je woonplaats, adres of e-mail. Je kunt natuurlijk wel vertellen wat je hobby’s zijn. Een leerling waarschuwt ervoor dat als je credits gaat kopen bij het Hyves-spel Happy Harvest, dat erg veel geld kan gaan kosten. Dat geldt uiteraard voor meer online spellen die werken met credits. En kijk, voordat je een YouTube-filmpje gaat kijken, eens naar de teksten en likes die erbij staan.

Veiligheid
Een hele goede tip is deze: meld je altijd af als je stopt met computeren, zodat niet iemand anders expres of per ongeluk op jouw account van alles kan gaan doen. Een aantal kinderen deelt het wachtwoord met vrienden. Soms omdat een wat ouder kind hen wil helpen. En uit de verhalen van de kinderen blijkt dat het ook gebeurt om het onderlinge vertrouwen te benadrukken. We adviseren toch je wachtwoord echt voor jezelf te houden, ook omdat vriendschappen soms plotseling overgaan. Maak je wachtwoord ook niet te gemakkelijk. Je naam achterstevoren of de naam van je huisdier is te gemakkelijk te raden door anderen. Aan de andere kant: een te moeilijk wachtwoord is lastig te onthouden. Als je iets downloadt, let er dan op dat je geen virus op je computer krijgt. Het best kun je daarvoor een goede virusscanner installeren.

Met elkaar omgaan
Een grappige oplossing voor als iemand iets vervelends tegen je zegt, vonden we deze: zeg gewoon iets aardigs terug. Je kunt ook iemand gewoon ontvrienden, of contact opnemen met een moderator als die beschikbaar is. Zelf moet je vooral goed nadenken voordat je iets op internet zegt: zou je het zelf leuk vinden om te lezen wat je schrijft? Als je het als grap bedoelt, zet er dan een smiley bij.

Aap!
Een van de leerlingen had een grappige ervaring op Eccky: ze werd geblokkeerd nadat ze online verteld had dat ze een spreekbeurt over de aap ging houden. Het woord ‘aap’ stond echter in een lijst met scheldwoorden die je niet mag gebruiken. Schelden en dreigen via het internet is niet altijd erger dan in de echte wereld, vindt een leerling: ‘In het echt kan het ook eng zijn als het gezegd wordt door een grote man.’

Regels thuis
In veel gezinnen zijn regels over het computergebruik. Die variëren van afspraken over schermtijd tot wat je wel en niet mag doen op het internet. Zo vertelt een leerling dat ze elke foto die ze op haar profiel wil plaatsen eerst aan ouders moet laten zien. Terecht, reageert een ander kind. Zelf heeft ze een keer zonder na te denken een foto van haarzelf in bikini erop gezet.

Gezond gebruik
Teveel computeren is niet goed. Daar zijn we het wel over eens. Maar met name vaders geven niet altijd het goede voorbeeld, aldus enkele leerlingen: 'Mijn vader zegt dat ie moet werken, maar dan zit hij te schaken.' Of: 'Mijn vader zit heel de dag aan de computer en mijn moeder moet dan alleen het huishouden doen. En we zijn met zevenen!' Een jongen adviseert ouders om de mogelijkheid online te gamen te blokkeren, ‘anders kom je gemakkelijk in de verleiding te blijven spelen’. De meeste kinderen vinden – net als veel ouders – dat je genoeg buiten moet spelen. En er wordt de afspraak genoemd dat je niet mag nadoen wat je ziet in spel of op internet.

Slim en handig
Je kunt met meer zoekmachines zoeken dan alleen met Google. Denk ook eens aan Bing van Microsoft. Maar: 'Het is wel lastig als de informatie op verschillende websites niet hetzelfde is. Wat is dan waar?' Een leerling noemt Sommenplaneet als een plek waar je leerzame dingen kunt doen. Een ander werkt met Google Sketchup om 3D-tekeningen te maken. HyperCam is een gratis Windows-programma om een filmpje te maken van wat er op je scherm gebeurt. We vertellen dat je hiervoor ook Screen-cast-o-matic kunt gebruiken. Deze draait vanuit je browser.

Nog enkele tips van meesters en juffen en leerlingen
Gebruik je Google en wil je betere resultaten, zoek dan eens met Geavanceerd zoeken. Een juf wijst op Meester Michael, een leuke bron van heel veel leerzaam materiaal voor in en buiten de klas. Verder hebben we het even over het portretrecht: dat betekent dat je in veel gevallen het recht hebt de publicatie van een foto waar je op staat te verbieden. En als je met Wrts werkt, moet je de woorden wel goed invullen, anders leer je ze verkeerd aan.

Zie ook:

25 november 2011

Beter Gamen bezocht Zeeland

Vijf basisscholen, een middelbare school, een bijeenkomst over sociale media in de bibliotheek, een bijeenkomst over gamen in balans en een ouderavond over gezond gamen... afgelopen woensdag en donderdag toerden Herm Kisjes en Erno Mijland door Zeeland op uitnodiging van de Zeeuwse bibliotheken, een activiteit in het kader van de Week van de Mediawijsheid.

Binnenkort een uitgebreider verslag met ook beeld. Voor de deelnemende basisscholen alvast de link naar onze mediawijze en digislimme Symbaloo-pagina:

http://www.symbaloo.com/mix/digislim


Onderzoek gamen en autisme

Uit vele observaties, interviews en klinische rapporten blijkt dat veel kinderen en adolescenten met een autismespectrumstoornis (ASS) enthousiast zijn over videogames. Roy Vervenne en zijn projectgroep zijn vanuit de Universiteit van Amsterdam bezig met een onderzoek naar de motivaties van mensen met een Autismespectrumstoornis om videogames te spelen. Hiervoor zoeken zij respondenten met autisme.

Vervenne: 'Met deze studie wil ik autisten beter leren begrijpen. Een verduidelijking in deze motieven kan namelijk gebruikt worden voor het op maat maken van videogames waar autisten vaardigheden mee kunnen verbeteren. Ik zoek in totaal zo’n 30 respondenten met een Autismespectrumstoornis. De vragenlijst staat online en zal ongeveer 10 minuten in beslag nemen. Ook ben ik nog op zoek naar minstens drie personen die zich willen laten interviewen over hetzelfde onderwerp.'

Als je mee wilt werken aan een interview kan je mailen naar roy.vervenne@gmail.com.

13 november 2011

Actiegames blijven populair



In de nacht van van 9 op 10 november hebben in heel België en Nederland naar schatting 25.000 gamers in de rij gestaan voor de eerste exemplaren van de videogame Call of Duty: Modern Warfare 3. Vanaf dat moment was het oorlog. Niet alleen in het spel zelf, maar ook tussen de producenten van de game en die van concurrent Battlefield 3, dat vorige week in de winkels kwam en ondertussen wereldwijd vijf miljoen verkochte exemplaren op zijn naam heeft staan. Van de vorige aflevering van de game, Call of Duty: Black Ops, werden wereldwijd zo'n 25 miljoen exemplaren verkocht. Het spel bezorgde het gamebedrijf een omzet van meer dan 700 miljoen euro.

(Bron: HLN.be)

Leidt gamen tot meer geweld?

De vraag of gamen tot meer geweld leidt, komt regelmatig terug komt in de media. Onlangs verscheen over dit onderwerp bijvoorbeeld een artikel in De Standaard. Aanleiding was een onderzoek van Christian Montag, psycholoog van de Universiteit Bonn, over gamers die meer dan 15 uur per week Counterstrike spelen. De onderzoeker toonde aan dat deze gamers gewend raken aan gewelddadige beelden. Ook bij andere beelden blijven ze onverschilliger.

Beter Gamen is van mening dat het spelen van gewelddadige games niet hoeft te leiden tot het plegen van of het kopiëren van geweld. Er zijn wel bepaalde risicofactoren bij jongeren en volwassen, zoals psychische problemen die ervoor kunnen zorgen dat men zich identificeert met geweldplegers of dat men vatbaarder is voor beelden met geweld en hier agressiever door wordt. Dit geldt niet voor de grootste groep gamers, ook niet als ze geweldadige games spelen ter ontspanning.

Het blijft wel een vraag welk effect het heeft als iemand langdurig veel tijd besteedt aan het spelen van (gewelddadige) games. Kan het, zeker bij kwetsbare personen, leiden tot agressiever gedrag in het dagelijks leven en wat is het effect op de hersenen. Het lastige is dat onderzoek naar langeretermijneffecten van games erg moeilijk is. Games maken een razendsnelle ontwikkeling door, waarbij ze steeds realistischer worden.