Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

30 augustus 2012

Invloed beeldscherm op slaap-waak-ritme

Melatonine is een hormoon dat ons slaap-waakritme regelt. Het lichaam maakt het hormoon aan onder invloed van het verminderen van het daglicht. Zodra het begint te schemeren maakt de stof ons lichaam klaar om in de ruststand te treden.

Wetenschappers van het Lighting Research Center van het Rensselaer Polytechnic Institute vroegen zich af of intensieve blootstelling aan licht van laptopschermen of tablets met backlight het slaap-waakritme beïnvloedt. Een goede vraag, want gebruik van computers en laptops in de avonduren is geen uitzondering en moderne schermen geven steeds meer licht af.

Volgens de onderzoekers heeft twee uur of langer achter een lichtgevend scherm een negatief effect op de melatonine-aanmaak en daarmee op de duur en kwaliteit van de slaap.

In onze boeken schrijven we dat intensief gamen vlak voor het slapen, leidt tot slechter slapen. Dit wordt bevestigd door gamende jongeren en hun ouders. Belangrijke factor daarbij is volgens ons dat het spelen van games leidt tot een hogere alertheid en stijging van het adrenaline-niveau. De invalshoek van verlengde blootstelling aan licht is een interessante, mogelijk extra verklarende factor voor slechte nachtrust na intensief gamen.

De onderzoekers stellen dat het vergroten van de afstand tussen ogen en scherm en het dimmen van het scherm het negatieve effect kan beperken, maar adviseren toch vooral het gebruik van lichtgevende schermen in de uren voordat men wil gaan slapen helemaal te beperken, vooral door jongeren bij wie in de puberteit toch al een verlegging van het slaap-waakritme optreedt.

Overigens, melatonine wordt ook aangemaakt onder invloed van bepaalde voedingsstoffen. Bekend is het glas warme melk voor het slapen gaan. Ook slaapbevorderende medicijnen zijn gebaseerd op het verhogen van de melatonineproductie.

Mediaopvoeding

Sinds een tijdje werk ik samen met Mediaopvoeding voor het beantwoorden van vragen m.b.t. internet- en gameverslaving. Binnen deze website kunnen ouders (opvoedings)vragen over kinderen en media stellen. De vragen worden door deskundigen beantwoord. Binnen dit panel zijn alle relevante disciplines en aandachtsgebieden vertegenwoordigd. naar dit onderwerp wordt gekeken.

Een aantal vragen gaat over gamen. Afgelopen week was er een vraag van een ouder over gamen bij haar autistische zoon. Lees meer...

Antwerp Game Days 2012


Afgelopen zondag 26 augustus 2012 bezocht ik de Antwerp Game Days. Deze zijn mede georganiseerd door Gamebox. Gamebox bevindt zich in jongerencentrum Kavka en is het eerste jongerencentrum van België waar gamen een prominente rol speelt. Met ondersteuning van twintig vrijwilligers kunnen jongeren meerdere keren per week gamen en activiteiten bezoeken die in relatie staan tot gamen.

Afgelopen zondag vonden er finalewedstrijden plaats in de games FiFa en Starcraft II (zie foto). De winnaar van de finale Starcraft II won een reis naar Korea, beschikbaar gesteld door een sponsor.

Op donderdag 8 november 2012 organiseert Gamebox in samenwerking met Beter Gamen een voorlichtingsavond over gezond gamen en gameverslaving.

21 augustus 2012

Games voor resetten van het brein?

Eerder publiceerden we op deze website een bericht over het behandelen van luie ogen met behulp van games. In het julinummer van Nature staat een artikel dat een nadere verklaring voor dit fenomeen geeft: een lui oog ontstaat door problemen met zien in de periode dat ons zicht zich ontwikkeld. Als deze periode is afgelopen, herstelt het zicht niet meer, ook niet als het onderliggende probleem is opgelost. Door het intensief spelen van games zou het brein tijdelijk de specifieke ontwikkelkracht voor zicht kunnen herwinnen.

Tijdens de ontwikkeling doorloopt een kinderbrein verschillende perioden van gevoeligheid. Zo is al jaren bekend dat kinderen gedurende een beperkte periode heel gemakkelijk een andere taal leren, terwijl dat voor volwassenen heel moeilijk is. Het artikel in Nature suggereert dat de momenten waarop gevoelige perioden optreden weliswaar vastliggen, maar dat deze perioden later opnieuw kunnen worden opgeroepen. Naast het gebruik van medicijnen zouden games hiertoe kunnen bijdragen. Onderzoek op dit gebied staat overigens nog in de kinderschoenen. Over bijwerkingen van het manipuleren van het brein in dit kader is nog niets bekend.