Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

01 september 2009

Bronnen

Aanbevolen
- Garrelts, Nate (2005), Digital Gameplay
- Maas, Pauline, GameMaker4You (software en een handleiding waarmee kinderen vanaf 10 jaar hun eigen games kunnen ontwerpen), Diepenmaat Uitgeverij & Ontwerpbureau

Later verschenen
- Desmet, Christoph. Joystick Junkies, onderzoeksverslag in het kader van masteropleiding, UGent, 2010.
- Vosmeer, M.S. (2010). Videogames en Gender. Over spelende meiden, sexy avatars en huiselijkheid op het scherm.
- Delfos, Martine (2009), Let's game. Uitgeverij SWP.
- Janssen, Skylla en Micha van der Veer, De game-industrie, Boom Lemma Uitgevers 2007.
- De Caluwé, Leon e.a., Why do games work?, Kluwer 2008.

Gebruikt voor 'It's all in the games'
- Griffiths, M., Hunt, N. (1998). Dependence on computer games by adolecents. Psychological Reports, 82, 475-480.
- Lemmens, J. (2007). Gameverslaving, eerste druk, Amsterdam: Uitgeverij SWP.
- Lenhart, A. (2008). Teens, Video Games, and Civics, Washington: Pew Internet & American Life Project.
- Mayer, I., Stegers-Jager, K., Bekerede, G. (2007). Spelend leren in virtuele werelden. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Meerkerk, G., Eijnden, R. v.d., Vermulst, A., Garretsen, H.F.L. (2007). The Compulsive Internet Use Scale (C.I.U.S.), some psychometric properties, Cyberpsychology & behaviour.
- Mijland, E. (2008). Nu leren voor morgen. Antwerpen: Garant.
- Nelis, H. & Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten (2009). Utrecht/ Antwerpen: Kosmos Uitgevers B.V.
- Pardoen, J., Pijpers, R. (2009). Next level. Dossier over online spelletjes voor kinderen. Den Haag: Stichting Mijn Kind Online.
- Pauw, E. de, Pleysier, S., Looy, J. van, Soetaert, R. (2008). Jongeren en gaming. Leuven: Acco.
- Rooij, T. van, Eijnden, R. van (2007). Monitor internet en jongeren 2006 en 2007. Rotterdam: IVO.
- Rooij, T. van, Schoenmakers, T., Meerkerk, G.J., Mheen, D. van de (2008). Monitor internet en jongeren. Videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO.
- Wijngaards, G., Bottema, J., Fransen, J., Eerden, H. van, Swager, P. (2009). Rapportage van het Student’s Voices Onderzoek in Nederland. Rotterdam: INHolland Lectoraat eLearning.
- Zinn, M. (2008). Behandeling van internetverslaving. Psychopraxis jaargang 10, nummer 5. p 219-224.

Video
- De geschiedenis van de video game (Discovery), deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5
- Digital Nation is een documentaire over de digitalisering van ons leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen