Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

01 januari 2010

Onderzoek

Informatie over de onderzoeksactiviteiten op het gebied van serious gaming bij de Hogeschool Utrecht vindt u hier.

Teun Aalbers van het UMC St. Radboud in Nijmegen wil onderzoeken of je de fitheid van het brein kunt monitoren door mensen regelmatig een spelletje te laten spelen. Je kunt meedoen aan deze Brain Aging Monitor.

Maria Haagsma van Technische Universiteit Twente doet wetenschappelijk onderzoek naar gameverslaving bij Brijder. Klik hier voor een toelichting.

"Online games en virtuele werelden als Second Life, Habbo Hotel, World of Warcraft en Call of Duty zijn regelmatig in het nieuws. Vaak vanwege vermeende incidenten als diefstal, kinderporno, racisme en hacking. De scheidslijn tussen spel en werkelijkheid is vaak lastig te trekken. In het project De Spelregels van de Harde Virtuele Werkelijkheid verkent het Rathenau Instituut deze werkelijkheid." Onderzoekers zijn Christian van 't Hof en Chantal Steegers.

DiGRA is een Vlaams samenwerkingsverband van wetenschappers en professional die onderzoek doen naar games en aanverwante fenomenen.

Christoph Desmet, student communicatiewetenschappen aan Universiteit Gent, interviewt momenteel belangrijke actoren in Vlaanderen omtrent gameverslaving.

Binnen het MICT van de Universiteit Gent probeert Jan Van Looy een bijdrage te leveren aan de uitbouw van onderzoek naar gaming zoals vooropgesteld in de resolutie van het Vlaams Parlement van 9 juli 2008.

Het onderzoeksprogramma 'Game research for Training and Entertainment', kortweg GATE heeft als doel Nederland op de kaart te zetten als een internationale topspeler op het gebied van gameresearch voor trainingssimulatie en entertainment. Universiteit Utrecht is penvoerder van het programma, waaraan nog zeven partners deelnemen. Momenteel is GATE bezig met plannen voor voortzetting van het onderzoek richting 2020.

Het Game Experience Lab van de TU Eindhoven is een interdisciplinaire groep van wetenschappers die samenwerken om beter te leren begrijpen welke elementen gamen zo aantrekkelijk maakt.

Sinds eind 2000 wordt door IVO in Rotterdam onderzoek gedaan naar positieve en negatieve aspecten van verschillende soorten internetgebruik, waaronder gamen, chatten, en erotica.

Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam doen klinisch psychologen Marianne Littel en Ivo van den Berg onderzoek naar gameverslaving. Littel houdt zich vooral bezig met thema's als aandachtsverschuiving, het onderdrukken van responsen en het 'weten dat je niet goed bezig bent' en Van den Berg richt zich op de gevoeligheid voor beloning. Zie ook deze oproep voor World of Warcraft-spelers.

Harald Warmelink van de afdeling Policy, Organisation, Law and Gaming van Delft University of Technology momenteel onderzoek naar het organisatiegedrag van online gamers. Meer informatie.

Jeroen Lemmens doet onderzoek bij de Universiteit van Amsterdam naar gameverslaving.

Bob De Schutter doet als doctoraatsstudent aan de K.U. Leuven onderzoek rond digitale spellen. Momenteel werkt hij aan het project "De betekenis van digitale spellen voor een ouder publiek".

Tips voor deze pagina? Mail ons!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen