Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

24 september 2009

Minisymposium over jongeren en gamen

Op woensdag 21 oktober 2009 van 13.30 - 16.30 uur staat bij Fontys Hogescholen Verpleegkunde in Eindhoven het minisymposium ‘It’s all in the games’ op het programma. Tijdens het symposium gaan deskundige sprekers in op de risico's en de de mogelijkheden van het gamen. Herm Kisjes en Erno Mijland presenteren er hun nieuwe boek ‘It’s all in the games’. Deelnemers ontvangen een exemplaar.

Het symposium is bedoeld voor (professionele) opvoeders, hulpverleners en docenten/begeleiders die in aanraking komen met gamende jongeren en die zich willen verdiepen in de mogelijkheden om deze jongeren beter te begeleiden.

Bijna alle jongeren spelen games, samen of alleen, online en offline, even tussendoor of uren aan een stuk, ter lering of voor vermaak... Over de impact van games op jongeren wordt veel gezegd en geschreven, deels op basis van onderzoek, deels op basis van overtuigingen, deels op basis van al dan niet gezond verstand. Er klinken waarschuwende woorden: games zouden verslavend zijn, kinderen gewelddadig of neerslachtig maken en ze in een sociaal isolement brengen. Maar games worden ook bejubeld als het ultieme leermiddel en een ideale vorm van ontspanning. Maar hoe zit het nu echt? En wat kun je als begeleider en opvoeder doen om jongeren zodanig te begeleiden dat ze op een gezonde manier met gamen omgaan? Deze vragen komen aan de orde tijdens deze levendige middag.

Programma
13.15 uur: Ontvangst met koffie en thee
13.30 uur: Welkomstwoord en korte introductie
13.35 uur: Ben Schouten, lector Serious Game Design, verbonden aan Fontys Hogeschool ICT: ‘Gamen en onderwijs’
14.05 uur: Arthur Vankan, oud-wereldkampioen en Europees kampioen in Halo 2 en Gotham Racing 2: ‘Gamesport’
14.35 uur: Pauze
14.50 uur: Martin Reddemann en Nicolle van Mill, verbonden aan Novadic-Kentron: ‘Wat is game-verslaving?’
15.20 uur: Herm Kisjes & Erno Mijland, auteurs van ‘It’s all in the games’: ‘Gamen is geweldig of... gamen geeft problemen?’
15.50 uur: Afsluiting met een drankje

Kosten
De kosten voor deelname bedragen € 45,00. Dit bedrag is inclusief het boek ‘Its all in the games’, koffie/thee en twee consumpties.

Waar
Fontys Hogeschool Verpleegkunde, ds Fliednerstraat 2, Eindhoven. Volg de bordjes naar ruimte 2423.

Aanmelden
U kunt zich tot en met 20 oktober digitaal aanmelden. U ontvangt een bevestiging van uw deelname en een factuur per e-mail. Er is plaats voor maximaal 100 deelnemers.

Klik hier voor de digitale flyer.

23 september 2009

De laatste loodjes...

Momenteel leggen Herm Kisjes en Erno Mijland de laatste hand aan hun boek over gamen en jongeren. Op 21 oktober zal het boek worden gepresenteerd. Hierover binnenkort meer. Het boek wordt uitgegeven door de nieuwe Uitgeverij InnoDoks.

Laat hier uw e-mailadres achter: u ontvangt dan bericht zodra het boek verschenen is.

01 september 2009

Educatieve games: een selectie

Tips
1. Veel van de genoemde spellen zijn ook zeer geschikt voor gebruik op het digitale schoolbord.
2. Geef uw leerlingen de opdracht een spel te vinden op het internet dat past bij de lesstof waar u op dit moment mee bezig bent. Speel de spellen in de volgende les en laat de leerlingen mee beoordelen wat goede spellen zijn.
3. Laat leerlingen eens zelf in teamverband een game maken, bijvoorbeeld met Game Maker.
4. Gebruik het handige analyseformulier games voor educatief gebruik (gratis te downloaden Word-bestand).

Portals met leerzame games:
- Spelletjesplein, overzicht van educatieve spellen, ingedeeld naar vakgebied
Leerspellen.nl
- Verzameling met brain training games
- Cyberkidz
- Educatieve spellenpagina van Pepermunt
- Educatieve spellen, verzameld door de website van de Nobelprijs
- Games2Learn

Weblogs over educatieve games
- André Manssen
- Onderwijs en ict, blog van Margreet van den Berg

Ontwikkelaars van educatieve games
- Ra.nj
- IJsfontein
- De Roode Kikker

Spellen en rekenen
Niet een echte game, maar wel leuk om je eigen scores bij te houden. Beter Spellen en Beter Rekenen is een initiatief van Noordhoff Uitgevers. Maak elke dag 4 spellings- en 4 rekenopdrachtjes. Een alternatief voor rekenen is Reken Beter.

Kleuters
- Wepboek, spelletjesomgeving voor kleuters.
- Kleuterspel.be, verschillende spelletjes voor kleuters

Rekenen:
- Monsterrun, het rekenspel van het Nederlandse gamebedrijf De Roode Kikker
- Add 'em up, verslavend optelspel
- 9-box
- RekenWeb, spellen voor realistisch rekenen van het Freudenthal Instituut
- Rekentuin, spelletjes rond rekenen van Oefenweb.nl
- Verzameling rekengames op 8-12.info

Taal
- Mijn naam is Haas, voornamelijk gericht op het verrijken van de woordenschat (onderbouw PO)
- Speel galgje op basis van eigen woordenlijst.
- Welk trefwoord hoort bij de omschrijving? Test je Engelse woordenschat met Knoword.
- Digischool 3D verzorgt de taaldorpen Chatterdale (Engels) en Parolay (Frans, in ontwikkeling). Dit zijn simulaties waarbij de speler opdrachten krijgt die in de virtuele wereld moeten worden uitgevoerd.
- Checkout is een game/simulatie voor het leren van Engels.

Techniek
- Tech-Ed laat kinderen zien hoe bepaalde techniekprincipes werken, zoals tandwielen.
- Op Games voor Educatie staat de game Villa Elektra over elektriciteit

Natuurkunde
- Physics Games is een verzameling games rond natuurkundige concepten.

Engels
- Language games van de British Council

Aardrijkskunde:
- Topografie Europa, schuif de landen naar de juiste plek
- Stop Disasters, waarbij je leert hoe je de gevolgen van natuurrampen kunt beperken
- In 3rd World Farmer ben je een boer in een derde wereld land en kom je voor keuzes te staan als zaaien, je kind naar school sturen of verkopen...
- Global Conflicts is een site met games rondom conflicten zoals het Israelisch-Palestijns conflict

Economie:
- Enercities, spel rond vraagstukken over economische ontwikkeling in relatie tot milieu.
- Miniconomy is een online handelsspel (zie ook: artikel van Erno Mijland in COS, 2005)
- Enterprise, The Game, ontwikkeld door Ranj.
- Trade Ruler

Ondernemen:
- Plaza Challenge

Geschiedenis
- 13 in de oorlog, over de Tweede Wereldoorlog

Beeldende vakken:
- Maak zelf een kaleidoscoop

Biologie:
- The great flu, genoemd in het boek, bestrijdt een grieppandemie
- NanoMission, spel waarbij je met nanotechnologie in een virtueel lichaam speelt

Maatschappijleer
- Darfur is dying, spel over hongersnood en oorlog. Meespelen / bespreken is gewenst.
- Energy City, spel over energiebesparing van het Belgische Electrabel

Moderne Vreemde Talen
- Digital Dialects, Engelstalige website met oefeningen en spelletjes voor 50 verschillende talen, veelal met gesproken tekst
- Learning Foreign Languages, spellen voor verschillende talen

Grieks
- Megamythen is een online spel over de Grieke mythologie

Mentorlessen
- Can You Fix It, spel over SOA's (zoals AIDS).

Projecten
- Gamesatelier: scholieren gebruiken mobiele telefoons uitgerust met GPS en internet om samen spellen te maken, te spelen en achteraf te bekijken. Het gaat hierbij dan niet om online computergames, maar om spellen die gekoppeld zijn aan de fysieke werkelijkheid: locatiegebaseerde spellen.

Een goed spel gevonden? Laat het ons weten via ernomijland@gmail.com.

Met dank aan: André Poot, Léon Dingemans, Jolanda Pikkaart.

Goede websites over gamen

• Veilig gamen is de website over gamen door kinderen van tijdschrift J/M.
Media Smarties geeft informatie over de geschiktheid van media voor kinderen, waaronder games.
Mediaopvoeding.nl is een website waarop deskundigen vragen van ouders beantwoorden over opvoeding in relatie tot mediagebruik door jongeren.
• Ben je goed bezig met gamen? Test jezelf online
Games-pagina van de website Mediawijzer
• Website over gamen voor ouders van het Vlaamse departement voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
mijnkindonline.web-log.nl, actuele informatie en ontwikkelingen rond kinderen en internetgebruik
www.digibewust.nl, website over veilig internetten
www.gamingonly.nl, nieuws en achtergronden over games
www.iksurfveilig.nl, website van de overheid met informatie over het Diploma Veilig Internet dat jongeren bewust maakt van de gevaren en het eigen handelen op internet
www.mediawijzer.nl, informatieve website over omgaan met nieuwe media opgezet door de gereformeerde gemeenschap
www.oudersonline.nl, algemene informatieve site voor ouders, gamen is een van de thema’s
www.pegi.info, informatie over het PEGI-systeem, dat leeftijdsadviezen koppelt aan games
www.pestweb.nl, informatie over omgaan met elkaar op internet
veilig.kennisnet.nl, tips en informatie over veilig chatten en MSN, pesten via internet en internetgedrag
www.weetwatzegamen.nl, informatie over gamen voor ouders
www.zappouders.nl, informatie voor ouders, onder andere over mediagebruik
www.beeldengeluid.nl/games, informatie over de impact van games, ondersteund met videofilmpjes
ict-en-onderwijs.blogspot.com, tips voor verantwoorde en leerzame games
• interessante website over de geschiedenis van computer games

Begrippenlijst

De begrippen uit het boek worden hieronder nader toegelicht. Heb je aanvullingen of correcties? Stuur een e-mail naar ernomijland@gmail.com.

Adventure: Een spel waarbij de speler letterlijk op avontuur gaat. De spellen draaien altijd om een spannend, fantasievol, niet-alledaags verhaal waarin de speler de hoofdrol speelt. Een adventure zit vol raadsels en puzzels en er wordt veel in gecommuniceerd. Ook wel action adventure genoemd.

AI, Artificial Intelligence: Het spel heeft een bepaalde vorm van intelligentie, in die zin dat het leert van het gedrag van de speler.

Ambient games: Games die gespeeld worden met een fysieke omgeving als interface (in plaats van een computer met beeldscherm). Denk aan Wii-spellen of aan een dansvloer die reageert op passen van de speler.

Avatar: De gekozen en eventueel zelf gevormde of samengestelde figuur die de speler vertegenwoordigt in de virtuele wereld van het spel.

BG, Bad Game: Boodschap na een spelletje online gamen, meestal ingevoerd door de verliezer. De winnaars melden vaak GG, Good game.

Beat 'm up : Vechtspel. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk en zo snel mogelijk je vijanden met vechttechnieken verslaat.

Bot: Virtuele tegenstander in een spel.

Buff: Enthousiaste liefhebber van bepaald gebruik van computermogelijkheden, zoals spelletjes, internet of databases.

Browser games: Computerspellen die je via de internetbrowser op je computer speelt.

Casual games: Computerspelletjes voor tussendoor, bedoeld om kort te spelen.

Compo: Een game-competitie op internet of tijdens een LAN-party.

COTS: Commercial Off The Shelf. Gebruikt voor entertainment games, als deze voor serieuze doelen worden ingezet.

Camper Sniper: Aanduiding van een speler met een afwachtende houding. Houdt zich koest en wacht tot een moment waarop het gemakkelijk en veilig is iemand neer te schieten. Niet positief bedoeld.

Character: Een spelfiguur of specifiek persoon in een rollenspel.

Cheat: Vals spelen in een computerspelletje, bijvoorbeeld door op het internet op zoek te gaan naar kant-en-klare oplossingen voor quests, zodat je niet zelf hoeft na te denken.

Clan: Gamers die zich hebben verenigd in een team.

Consoles: Apparaten waarop games gespeeld kunnen worden.

Dungeon: Gevecht met een monster of andere tegenstander in een game.

Edutainment: Mengvorm van educatie en entertainment.

e-Sport: Gamen als wedstrijdsport.

Feedback: Wat de speler 'terugkrijgt' in de game op basis van beslissingen en handelingen.

First Person Shooter (FPS): Schietspel waarbij je het karakter dat je bestuurt niet op het scherm ziet. Je bestuurt het spel vanuit het perspectief van deze ‘eerste’ persoon.

Game: Een spel dat gespeeld wordt op een elektronisch apparaat. Er is altijd een uitdagend doel, dat bereikt moet worden door handelingen van de speler(s). Er zijn (virtuele) tegenstanders die de speler beletten dat doel (als eerste) te behalen. Een game is altijd gebaseerd op een aantal onderliggende regels of principes.

Gameplay: De gezamenlijke elementen die een game tot een spel maken, zoals besturing, competitie-elementen en uitdagingen.

Gear: Gereedschap en uitrusting voor je avatar. Denk aan wapens en kleding.

Geek: Iemand met een ernstige voorliefde voor alles wat computers en technologie te maken heeft. Hoeft niet sociaal onhandig te zijn, zoals de nerd.

Guild: Team van spelers in Massive Multiplayer Online Role Playing Games als World Of Warcraft.

Handheld: Kleine (spel)computer die in je hand past.

Headset: Een koptelefoon om te luisteren naar de geluiden bij een game. Vaak ook uitgerust met een microfoon, soms zelfs met een display.

IRL: In Real Life; in het echte leven.

Joystick: Hulpstuk voor het besturen van de game. Alternatief voor de muis en het toetsenbord.

Knifen: Met een messteek doden van de tegenstander.

LAN-Party: Feest, vaak in grote hallen, waarbij vele gamers voor bijvoorbeeld een heel weekend met en tegen elkaar komen spelen.

Level: Niveau. Computerspellen hebben meestal meerdere niveaus. Hoe hoger het level, hoe groter de uitdaging en hoe meer spelervaring nodig is.

Map: Plattegrond van de virtuele omgeving waarin het spel zich afspeelt.

(Massive Multiplayer Online) Role Playing Game: Een RPG is een rollenspel. Je kruipt in de rol van de hoofdpersoon en loopt door een wereld waarin je opdrachten moet uitvoeren. RPG’s zijn vaak mooie, uitgebreide spellen waarin je veel kunt bekijken. Een speciaal soort RPG is het MMORPG. Dit staat voor Massively Multiplayer Online Role Playing Game. In een MMORPG spelen mensen met honderden tot miljoenen anderen over internet in een uitgebreide virtuele wereld.

Nolife: Zoveel gamen dat je niets meer doet in het echte leven.

Noob: Beginner, nieuwkomer.

On-rails: de hoofdpersonage in de game (meestal een shooter) wordt niet aangestuurd door de gamer, maar door het spel. Hierdoor kan de gamer zich concentreren op andere acties in het spel, zoals schieten en dekking zoeken.

Platform: Computerspel waarbij je karakter van platform naar platform springt, op trapjes klimt en over obstakels springt. Ondertussen maak je vijanden onschadelijk of vervult andere opdrachten. De bedoeling is om niet van de platformen af te vallen, en niet verslagen te worden door de vijanden of om zo snel mogelijk je opdracht te vervullen.

Pleasurable frustration: Bij dit fenomeen is het voor de speler net (of net niet) haalbaar om het volgende doel te bereiken.

Quest: Opdracht.

Serious game: Game met een educatief karakter, ofwel het doel er iets van te leren.

Shooter: Computerspel waar schieten centraal staat.

Shoot 'm up: Schietspel. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk en zo snel mogelijk je vijanden neerschiet.

Simulatie: (Een aspect uit) de werkelijkheid wordt nagebootst.

Spawnen: Het opnieuw tot leven komen als je bent gedood in een shootergame. Niet enkel van toepassing op personen, maar ook op wapens en ammunitie.

Strategy: Een game waarin de speler op basis van strategische beslissingen, planning en slimme tactieken de macht moet gaan uitbreiden.

Teamplay: Gezamenlijk optrekken in een multiplayer online game.

Third Person Shooter (TPS): Schietspel waarbij je je eigen karakter volledig in beeld ziet.

In de media

- Uitzending over opvoeden bij gamen van RTV Rijnmond in de tv-serie 'Van 0 tot 23'.
- 'Gameverslaafd? Och, dat is maar tijdelijk', artikel met interview met Herm Kisjes in Nieuwe Revu, nr. 50, 2010
- Uitzending 20 maart 2010 van Voluit James bij Games FM.
- Verslag van het symposium op 21 oktober 2009 door Rens van Ginneken, in Weekjournaal, 25 november 2009
- Televisie-interview bij Vrouw & Paard, VARA (13-11-2009)

- Radio-interview voor BNN Today (12-11-2009)

- Interview met Herm en Erno op Gamer.nl (9-11-2009)
- Recensie op Gameliner.nl (5-11-2009)
- Verslag van het symposium op 21 oktober door Anneke Sinnema (2-11-2009)
- Artikel BN De Stem, Brabants Dagblad e.a. GPD-kranten (23-10-2009)
- Interview met Omroep Brabant (21-10-2009)

- Interview in Trouw (21-10-2009).
- Interview met Herm Kisjes op de website van tijdschrift Psy (15-10-2009)
- Artikel op Onderwijs van Morgen (01-10-2009).

Bronnen

Aanbevolen
- Garrelts, Nate (2005), Digital Gameplay
- Maas, Pauline, GameMaker4You (software en een handleiding waarmee kinderen vanaf 10 jaar hun eigen games kunnen ontwerpen), Diepenmaat Uitgeverij & Ontwerpbureau

Later verschenen
- Desmet, Christoph. Joystick Junkies, onderzoeksverslag in het kader van masteropleiding, UGent, 2010.
- Vosmeer, M.S. (2010). Videogames en Gender. Over spelende meiden, sexy avatars en huiselijkheid op het scherm.
- Delfos, Martine (2009), Let's game. Uitgeverij SWP.
- Janssen, Skylla en Micha van der Veer, De game-industrie, Boom Lemma Uitgevers 2007.
- De Caluwé, Leon e.a., Why do games work?, Kluwer 2008.

Gebruikt voor 'It's all in the games'
- Griffiths, M., Hunt, N. (1998). Dependence on computer games by adolecents. Psychological Reports, 82, 475-480.
- Lemmens, J. (2007). Gameverslaving, eerste druk, Amsterdam: Uitgeverij SWP.
- Lenhart, A. (2008). Teens, Video Games, and Civics, Washington: Pew Internet & American Life Project.
- Mayer, I., Stegers-Jager, K., Bekerede, G. (2007). Spelend leren in virtuele werelden. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Meerkerk, G., Eijnden, R. v.d., Vermulst, A., Garretsen, H.F.L. (2007). The Compulsive Internet Use Scale (C.I.U.S.), some psychometric properties, Cyberpsychology & behaviour.
- Mijland, E. (2008). Nu leren voor morgen. Antwerpen: Garant.
- Nelis, H. & Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten (2009). Utrecht/ Antwerpen: Kosmos Uitgevers B.V.
- Pardoen, J., Pijpers, R. (2009). Next level. Dossier over online spelletjes voor kinderen. Den Haag: Stichting Mijn Kind Online.
- Pauw, E. de, Pleysier, S., Looy, J. van, Soetaert, R. (2008). Jongeren en gaming. Leuven: Acco.
- Rooij, T. van, Eijnden, R. van (2007). Monitor internet en jongeren 2006 en 2007. Rotterdam: IVO.
- Rooij, T. van, Schoenmakers, T., Meerkerk, G.J., Mheen, D. van de (2008). Monitor internet en jongeren. Videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO.
- Wijngaards, G., Bottema, J., Fransen, J., Eerden, H. van, Swager, P. (2009). Rapportage van het Student’s Voices Onderzoek in Nederland. Rotterdam: INHolland Lectoraat eLearning.
- Zinn, M. (2008). Behandeling van internetverslaving. Psychopraxis jaargang 10, nummer 5. p 219-224.

Video
- De geschiedenis van de video game (Discovery), deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5
- Digital Nation is een documentaire over de digitalisering van ons leven.