Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

26 februari 2010

Gamen op school

Games worden in het primair onderwijs slechts sporadisch ingezet om het leren te ondersteunen. Een gemiste kans, zeggen deskundigen en jonge gamers zelf, want ‘wanneer je zelf iets ontdekt, blijft het hangen.’ Het wordt tijd dat we naar het volgende level gaan. Lees het hele artikel over gamen in het primair onderwijs op de website van Pulse.

25 februari 2010

Nieuwe school voor het bouwen van games

Gamescool is een nieuw initiatief van Wouter Baars en Pauline Maas. Op hun weblog schrijven ze: "Om de kloof tussen docenten en jongeren op gamegebied te verkleinen is de Gamescool opgericht, een online leeromgeving waar docenten (en andere mensen die met jongeren werken) kunnen leren om les te geven in het maken van games op school. De nadruk van de cursus ligt op het zelf bouwen van games. Dit levert voor scholen interessante lesmaterie op omdat je voor het bouwen van games verschillende disciplines nodig hebt: wiskunde (meetkunde), animatietechnieken en tekenwerk, muziek en geluidproductie, creativiteit, samenwerken en programmeren. Maar ook de inhoud van de game kan over educatieve onderwerpen gaan: geschiedenis, natuurkunde, economie of welk vak dan ook."

In de Gamescool leren docenten in 6 online lessen en 2 ‘live’ lessen de kneepjes van games bouwen, gamedesign en ook het gebruiken van games in de klas: het toepassen van zogenaamde ‘serious games’ in bestaande lessen om daarmee beter les te geven.
Docenten die mee willen doen met gamescool moeten rekenen op een pittige nascholing. De cursus vraagt ongeveer 3 uur huiswerk per week. Bovendien moeten de deelnemers verschillende examens afleggen en uiteindelijk zelf een eigengemaakte game inleveren om te slagen. Maar de cursus begint met het spelen van games, want veel docenten die niet opgegroeid zijn met games, kennen het medium helemaal niet. En dat is wel nodig om met jongeren en games te kunnen werken. Op dit moment is een testgroep van docenten bezig met de laatste testlessen. Vanaf 1 april start de eerste groep officiële groep.

Pauline Maas geeft al langer lessen aan leerlingen met Game-Maker, een programma van Mark Overmars van de Universiteit van Utrecht. In dit filmpje op Leraar 24 kun je kennis maken met het werk van Pauline.

24 februari 2010

Weer kamervragen over gameverslaving

Naar aanleiding van een artikel in Trouw over recente uitspraken van IVO-onderzoeker Tim Schoenmakers, hebben afgelopen weken de kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Arda Gerkens (SP) kamervragen gesteld over gameverslaving. Eerder deed PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester dat al (klik hier).

- De kamervragen van Joël Voordewind.
- De kamervragen van Arda Gerkens.

09 februari 2010

Osse school zet business games in

Tijdschrift Prima VO besteedt in het laatste nummer aandacht aan serious gaming. Op het Mondriaan College in Oss wordt gewerkt met een aantal games die over ondernemen gaan. Interessant artikel met een bijzondere titel...

Klik hier voor het hele artikel (pdf).

02 februari 2010

Gameverslaving bij 'Met het oog op morgen'

Jeroen Lemmens (onderzoeker Universiteit van Amsterdam), Kees Romkes (ervaringsdeskundige, speelde 10-12 uur per dag World of Warcraft) en Tim Schoenmakers (onderzoeker van het IVO Rotterdam) waren op 2 februari te gast bij het NOS-radioprogramma 'Met het oog op morgen' om te praten over het thema gameverslaving naar aanleiding van een onderzoeksrapport van het IVO. Het IVO vindt dat de game-industrie haar verantwoordelijkheid moet nemen, bijvoorbeeld door waarschuwingen en adviezen in het spel op te nemen als er te veel gespeeld wordt.

Bijzonder: Romkes nam zichzelf op op video om te kijken hoe hij met het spel bezig was. Hij schrok zo van de beelden dat hij besloot te stoppen.

Luister terug via deze link (het gesprek begint op 34:30).