Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

14 februari 2011

Nieuw Nederlands onderzoek naar games voor wiskunde

Prof. dr. A.J.M. de Jong van de Universiteit Twente gaat onderzoek doen naar de effecten van het leren van wiskunde via games bij studenten in het VMBO. Het onderzoek is een van de zes projecten uit de tweede ronde voor Samenhangende Onderzoeksprojecten van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van het NWO.

In het onderzoek van professor De Jong staan onderzoeksvragen centraal die betrekking hebben op de effecten van specifieke gamekenmerken voor wat betreft motivatie, leerprocessen en verworven kennis. Zo wordt er gekeken naar de rol van controle van docenten, competentie, de mate van onzekerheid, situering, reflectiemomenten en nieuwsgierigheid. Om de effecten te helpen verklaren worden bepaalde onderzoeksmethoden toegepast, zoals (neuro)fysiologische technieken. Ook worden het spelen van educatieve games en directe vormen van leren vergeleken.

Het onderzoek zal uiteindelijk een ontwerp (of meerdere ontwerpen) opleveren van een ‘learning game’ en richtlijnen voor effectief game-based leren.

(Bron: Onderwijsnieuws)

1 opmerking:

  1. Ik hoorde van een andere onderzoeker dat prof. de Jong in het verleden vooral onderzoek deed naar simulaties? Gaat dit nieuwe onderzoek over games, of om simulaties?

    BeantwoordenVerwijderen