Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

25 juni 2011

World of Warcraft als decor voor een roman



Wat is er nu zo fascinerend aan het spelen van een online game? Schrijfster Ineke Verheul weet het wel: ze vertoeft regelmatig in de virtuele wereld van een online game. Tegelijkertijd merkt ze dat het steeds moeilijk uit te leggen is aan wie nog nooit gegamed heeft. "Veel mensen vragen zich af wat hun kind, partner of vriend daar nou toch de hele tijd achter die computer doet. Gewoon zelf ervaren is de beste optie, maar voor wie liever niet-gamer wil blijven en toch wil weten hoe het zit is meebeleven door middel van een verhaal als dit een goede tweede." Dus kroop Verheul in de pen om een roman te schrijven over de belevenissen van een online gamer.

Het verhaal
Hoofdpersoon May doet voorzichtig haar eerste stappen in de wereld van World of Warcraft waar haar vriend al jaren kind aan huis is. Al snel wordt ze een minstens even fervent speler als hij. Gaandeweg komt ze er achter dat de echte wereld en de virtuele wereld weliswaar naast elkaar bestaan, maar ook in elkaar overlopen en dat de scheidslijn soms moeilijk te trekken is.
Het verhaal gaat over heroïsche gevechten, lokkende verten, hilarische missers, hechte vriendschappen, meidenruzies, seks, liefde en jaloezie.

De auteur
Ineke Verheul (1953) geeft advies over en doet onderzoek naar games in het onderwijs. Daarnaast schrijft zij boeken in verschillende genres: romans, biografieën, kinderboeken, die één ding gemeen hebben. Allemaal komen ze voort uit haar grenzeloze nieuwsgierigheid naar wat mensen drijft. In dit boek gaat ze op zoek naar haar eigen motieven: waar komt die fascinatie voor een
game als World of Warcraft vandaan? Eerder verschenen van de schrijfster The tenth life of Jim Morrison (1999), De strijd van Jeanne d’Arc (2005) en Malice (2008).

Het boek is verkrijgbaar op blurb.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen