Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

16 oktober 2010

Games bedenken tijdens 'Spelend Wijs'

Bedenk een game die ingezet kan worden in het kader van ouderenzorg. Dat was de opdracht voor een korte brainstormsessie - een gamestorm - waarmee groepjes professionals uit de zorg en de gamewereld aan de slag gingen tijdens de werkconferentie Spelend Wijs op 15 oktober in Seats2Meet Utrecht. De conferentie was een initiatief van het samenwerkingsverband Zorg(en) voor Morgen.

In de ochtend stonden voorbeelden en concepten centraal die de deelnemers moesten inspireren. Jeroen van Mastrigt van de HKU presenteerde een aantal 'good practices', waarna vier ondernemers lieten zien wat er uit hun stoompansessies aan ideeën was gekomen. Ze sloten zichzelf 36 uur achter elkaar op voor deze zogenaamde gamejam.

Bij het bedenken van een game moet je met een aantal dingen rekening houden. Voor de hand liggend zijn zaken als technische uitvoerbaarheid en de gameplay: wat moet de speler doen om verder te komen in het spel. Bij een 'serious game' is het moeilijker de vraag te beantwoorden hoe je spelers echt motiveert te (blijven) spelen. Een spel dat gezond gedrag moet bevorderen wordt echt niet gespeeld als alleen ‘een betere gezondheid op langere termijn’ de motiverende factor is (extrinsiek). Het spel zelf moet aantrekkelijk zijn om te spelen (intrinsiek). En daarvoor moet je je verdiepen in de belevingswereld van de doelgroep. Als het gaat om ouderen, moet je dan denken aan de behoefte aan ontmoetingen, de kracht van herinneringen aan de eigen jeugd, eenvoudige spelvormen en weerstand tegen technologische complexiteit.

In de groep waar ik in meedacht kwamen we op het concept van een wand met een matrix van beeldschermen. Op de beeldschermen kunnen persoonlijke of algemeen historische beelden (video/foto) worden getoond. Het systeem kent verschillende spelvormen en is 'open source' gemaakt, zodat derden nieuwe spelvormen kunnen toevoegen. Ook de beeldbank kan worden aangevuld vanuit de gebruikers zelf.
Een voorbeeldtoepassing is dat een jongere en een oudere samen beelden in de goede chronologische volgorde plaatsen. Of dat ieder de helft van de schermen vult met zelfgekozen beelden naar aanleiding van een trefwoord: vervolgens ga je de beelden combineren. Welke twee beelden gaan bijvoorbeeld over 'leren', 'politiek' of 'de warme maaltijd'? Om beelden te kunnen verplaatsen moet de speler bukken, schuiven of draaien… kortom bewegen. En dat is gezond. De spelers moeten met elkaar in gesprek en dat brengt ook het brein in beweging.

In de slotsessie werden de spellen besproken en beoordeeld.

Zie ook het verslag op de website van het event.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen