Spelers van games waarin snelle actie centraal staat, zoals Call of Duty 2 of Unreal Tournament, zijn 25% sneller in het nemen van beslissingen, terwijl de kwaliteit van hun beslissingen er niet onder lijdt. Dat concluderen onderzoekers van de universiteit van Rochester, zo meldt The Economist deze week. Spelers van de simulatiegame The Sims 2 worden niet sneller in het nemen van beslissingen.
Waarom hebben actiegames deze uitwerking? Volgens de onderzoekers heeft het te maken met een hogere gevoeligheid voor alles wat er om je heen gebeurt. Op zich is de conclusie van de onderzoekers niet zo verrassend. Bij een shooter moet de speler immers snel beslissingen maken: vechten (schieten) of vluchten (dekking zoeken). Daarvoor moet je van alles in de gaten houden: waar de vijand zit, waar je teamgenoten zitten, hoe de omgeving in elkaar zit (de 'map') en allerlei variabelen, zoals de voorraad munitie. Wachten kan fataal zijn, terwijl je bij simulatiegames veel meer zelf het tempo bepaalt.
(Bron: The Economist)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten