Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

04 juli 2012

ADHD aanpakken met een game



'HealSeeker' is een serious game in ontwikkeling die kinderen van 8 tot en met 12 jaar met ADHD moet gaan helpen om beter te functioneren. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De Vlaamse regering ondersteunt de ontwikkeling van het spel met een bedrag van bijna 180.000 euro. Eerder subsidieerde de regering al het spel Poverty Is Not A Game.

Het spel wordt ontwikkeld door de Nederlandse game-ontwikkelaar RANJ in samenwerking met zorginstelling Yulius en het farmaceutisch bedrijf Janssen Pharmaceutica.

De subsidie is toegekend in het kader van het programma Flanders’ Care, waarin projecten worden ondersteund gericht op innovatieve oplossingen voor de zorg, waarbij deze getest worden in de thuissituatie.

28 juni 2012

Onderzoek sociale angst en depressie bij overmatig gamen

Nathan Sharer, onderzoeker van de Marshall University in Huntington, Verenigde Staten, heeft onderzoek gedaan onder ruim 600 gamers. Het staat uitgebereid beschreven in het artikel 'Examining Social Anxiety and Depression Among Excessive Online Gamers'. Hierbij is gekeken naar een mogelijke relatie tussen overmatig gamen en sociale angst, depressie en andere psychologische factoren.

In het onderzoek werden drie groepen vergeleken: gamers die MMORPG's (Massively Multiplayer Online Role Play Games) spelen, gamers die browser games spelen en gamers die voornamelijk online console games spelen.

In het onderzoek van Sharer wordt geconcludeerd dat de combinatie van sociale angst en depressie belangrijke voorspellers zijn van overmatig gamen bij de MMORPG's en browser gamers. Daarnaast zou depressie een belangrijker voorspeller zijn dan sociale angst.

24 juni 2012

Project: The Power of Kinect



De Kinect / Xbox 360 is een bijzondere spelcomputer: je bestuurt de figuurtjes in het spel niet met een toetsenbord, muis of, zoals bij de Wii met een draadloze controller. Je lichaam is het stuur. Door met de Kinect te spelen oefen je - onbewust - je grove motoriek. Daarbij is de uitdaging die grove motoriek tot in detail te beheersen. Kleine bewegingen, zoals een buiging naar links of rechts kunnen het verschil maken tussen winnen of verliezen.

Hans Smeele van De Ruimte, een school voor speciaal onderwijs in Bergen, gaf op vrijdag 22 juni tijdens het Butterfly Festival van Microsoft een presentatie (pdf) over de inzet van de Kinect bij de begeleiding van kinderen met meervoudige beperkingen. De school startte een onderzoeksproject om te kijken wat het effect van spelen met de Kinect kan zijn bij bepaalde hulpvragen, zoals verbeteren van de conditie of het beter kunnen badmintonnen in een rolstoel. Onder begeleiding van aanvankelijk nog sceptische fysiotherapeuten werden spellen gezocht en gespeeld die aansloten bij de betreffende hulpvraag. Soms stonden de jonge spelers daarbij op een wiebelplank om extra te werken aan balans.

De resultaten van het onderzoek zijn erg positief: de kinderen zijn gemotiveerd om te spelen en er blijkt significante vooruitgang te zien op het gebied van de gestelde doelen. Volgens Smeele is vooral het impliciet leren en onbewust oefenen een krachtig element vanhet werken met games. Meer over het project The Power Of Kinect staat op het bijbehorende weblog. Bovenstaande presentatie geeft in 5 minuten een prima kennismaking met het project.

13 juni 2012

Problematische gamers impulsiever dan mensen die weinig gamen

Psychologe Marianne Littel promoveerde vorige week met het het proefschrift ‘Neurofysiologische correlaten van verstoorde cognitieve verwerking in verslaving’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hierbij stond de verhoogde aandacht voor drugs-gerelateerde prikkels bij verslaving centraal, zoals een pakje sigaretten of een glas bier. Daarnaast vond Littel dat problematische gamers impulsiever zijn dan mensen die niet of weinig gamen. Dit blijkt uit een beperkte reactie van het brein op het maken van fouten. Ook hadden deze gamers grotere moeite reacties te onderdrukken wanneer de taak dat wel vereiste. Dit kan verklaren waarom excessieve gamers doorgaan met hun gamegedrag, ondanks het feit dat dit problemen oplevert.

Nieuw clubhuis en kenniscentrum voor gaming in Antwerpen

Gamebox is een nieuw Vlaams initiatief gericht op jongeren om ze games te laten ontdekken en spelen. Het is tevens een kenniscentrum waar jongeren, verontruste ouders en anderen terecht kunnen met vragen over gaming.

Vanuit Beter Gamen geven wij soms trainingen en lezingen in Vlaanderen. Hierbij is onze ervaring dat met name in het Vlaams onderwijs kritischer naar het toepassen van games wordt gekeken dan in Nederland. Een initiatief als Gamebox sluit aan bij de sterke toename van het aantal gamende kinderen en jongeren, ook in België.

Gamebox werkt met vrijwilligers en organiseert binnenkort de Antwerp Game Days.

(Bron: De Morgen)

19 mei 2012

Discussie-avond over gamen en autisme

In Hoogstraten (België) vindt op dinsdag 29 mei op initiatief van het VVA een discussie-avond plaats over gamen en autisme. Er wordt gediscussieerd op basis van een aantal stellingen uit de boeken van Herm Kisjes en Erno Mijland. Wat is de mogelijke impact van gamen op mensen met autisme? Zijn mensen met autisme vatbaarder voor game-verslaving? Geeft gamen hoger risico op sociaal isolement of is het voor sommigen met autisme net de toegang tot sociaal contact? Is gamen geschikt als leermiddel of als ontspanning? Na de inleiding is ruim tijd voorzien voor vragen en uitwisseling van ervaringen en ideeën. Meer informatie en aanmelden via deze link.

17 mei 2012

NK Gaming 2012 in Eindhoven

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 juni vinden de finalerondes van het Nederlands Kampioenschap Gaming 2012 plaats in het IJssportcentrum Eindhoven. Op basis van een aantal voorrondes (grotendeels online) in de loop van mei worden de beste gamers van Nederland geselecteerd. Zij zullen twee dagen samen strijden voor het eremetaal en kwalificatie voor het wereldkampioenschap in Zuid Korea in oktober.

Rond het NK Gaming is een breder evenement opgezet dat onderdeel vormt van de Dutch Technology Week. Naast de NK-wedstrijden is op beide dagen in het IJssportcentrum een informatie- en gameplein en is er volop gelegenheid voor gamesporten, onder andere in de E-Fit Zone.

Op vrijdag 8 juni vindt bovendien de finale plaats van een scholencompetitie gamesporten. Tevens is er die dag een symposium over het stimuleren van bewegen door middel van games. Op zaterdag 9 juni wordt een ruil- en verkoopbeurs voor computerspellen gehouden en kunnen bezoekers samen met studenten een game maken. Daarnaast geeft professor Ben Schouten een publiekslezing, vooral gericht op jongeren. Hij is lector serious game design bij Fontys Hogeschool voor ICT en hoogleraar playful interactions aan de Technische Universiteit Eindhoven. Ook is er een optreden van Glam-R Street Dance.

Het NK Gaming vindt voor de zesde keer plaats en is het meest prestigieuze toernooi voor de Nederlandse E-sporter. Dit keer zijn drie speltitels door het publiek gekozen via Facebook:

  • Starcraft 2
  • Fifa 2012
  • Call of Duty 4, Modern Warfare. 
Als vierde game wordt Tekken 6 gespeeld.

Het gaming evenement in Eindhoven wordt georganiseerd door de E-sportbond, in samenwerking met IJssportcentrum Eindhoven van Gemeente Eindhoven, het bedrijf Embedded Fitness, Fontys Hogeschool voor ICT en de Technische Universiteit Eindhoven, met steun van diverse sponsors en Eindhoven365. Het evenement is onderdeel van de Dutch Technology Week.