Erno Mijland en Herm Kisjes schrijven en spreken over de mogelijkheden van games in onderwijs, zorg/hulpverlening en opvoeding en gezond omgaan met gamen.

16 augustus 2011

Persoonlijke identiteitsgegevens van jonge gamers vastgelegd in China

In China treedt vanaf 1 oktober een nieuwe wetgeving in werking. De wet maakt het mogelijk dat persoonlijke identiteitsgegevens van online gamers worden vastgelegd met als doel gameverslaving onder jongeren terug te dringen. Het is onduidelijk wat men verstaat onder gameverslaving en welke gevolgen dit heeft voor de privacy van gamers.

Eerder dit jaar besloot China al dat vanaf 1 maart 2012 gestart gaat worden met een project voor ouderlijke controle bij gamen. De game-industrie moet diensten voor ouders aanbieden om het gedrag van hun kinderen te monitoren. Ouders zouden de mogelijkheid moeten krijgen het aantal game-uren te beperken en er zouden door de game-aanbieders accounts beschikbaar gesteld moeten worden zodat ouders toezicht kunnen houden op hun kinderen. Op deze manier wil men voorkomen dat de kinderen verslaafd raken aan online games.

(Bron: Radio 86)

14 augustus 2011

Onderzoek: is gamen goed voor je?

Het overgrote deel (84%) van de kinderen van 8 t/m 14 jaar vindt dat ze het gamegedrag onder controle heeft. Drie procent van de kinderen vindt zichzelf ‘heel erg’ gameverslaafd en 13% zegt een beetje gameverslaafd te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van het Jeugdjournaal, waarvoor 900 kinderen zijn ondervraagd.

De kinderen die zichzelf min of meer verslaafd noemen, zeggen dat dit vooral komt omdat ze gamen ‘gewoon te leuk’ vinden en omdat ze steeds weer een nieuw level willen bereiken. Volgens tweederde van de kinderen controleren hun ouders hoe lang ze gamen, bijna de helft van de ouders doet dat zelfs regelmatig. Niettemin speelt 20% van de ondervraagde kinderen wel eens game waarvan ze zeker weten dat hun ouders die niet goedkeuren. Vooral oudere jongens en meisjes (13 en 14 jaar) spelen graag een spel voor oudere spelers, ook als hun ouders dat niet goed vinden. De voorkeur gaat bij deze jongens en meisjes naar schietspellen.

Gamen is voor de kinderen een sociale activiteit, blijkt uit het onderzoek. Verreweg de meeste kinderen gamen met vrienden of vriendinnen. Slechts 15% van de kinderen speelt nooit met iemand samen. Meestal spelen kinderen samen met vrienden die ze al kennen, ook als zij online spelen. Iets meer dan tien procent speelt ook wel eens tegen onbekenden op internet. Van deze groep heeft 12% wel eens iets vervelends meegemaakt. De helft van de meisjes vertelt dit aan de ouders, terwijl het grootste deel van de jongens aangeeft het tegen niemand te vertellen. Als zij toch naar iemand toe stappen, zijn dat vaker vrienden dan ouders.

Opvallend is dat relatief veel kinderen (40%) vinden dat gamen niet goed voor ze is. Vooral omdat ze door het gamen minder buiten spelen. Meisje vinden ook dat ze lui worden van computerspelletjes. Een kwart van de kinderen vindt wel dat gamen goed voor ze is. Als belangrijkste reden geven ze aan dat ze er vrolijker en slimmer van worden.

Het volledige onderzoek is hier te downloaden.

(Bron: nieuwsbericht Kijkwijzer, met dank aan Justine Pardoen)

09 augustus 2011

Overzicht beurzen en conferenties over serious gaming

Thijs de Vries heeft op zijn weblog Creative Seeds een handig overzicht gepubliceerd van aanstaande beurzen en conferenties rond het thema serious gaming. Klik hier om deze pagina te bekijken.

01 augustus 2011

Serious games voor kinderen met autisme

Games

Onderzoek

Ontwikkelingen

12 juli 2011

Psy interviewt Herm Kisjes

"Ze kunnen zich dan even helemaal afsluiten van de buitenwereld. Sociale contacten onderhouden en communiceren is voor veel jongeren met autisme erg lastig. Als zij een game spelen, is dat minder van belang en hoeven ze geen rekening te houden met hun omgeving." Dat zegt Herm Kisjes, een van de auteurs van 'Gamen en autisme' in een interview met Psy.

07 juli 2011

Symposium over gamen en autisme



Veel jongeren met autisme voelen zich aangetrokken tot technologie, computers en games. De wereld van nulletjes en eentjes is immers voorspelbaar en helder en technologie luistert in principe altijd naar jouw commando’s. De sociale wereld is voor mensen met autisme veel complexer.

Ouders en begeleiders maken zich vaak zorgen over die passie voor technologie en dan met name voor het gamen. Hoe ondersteun je een kind met autisme in het vinden van een balans tussen enerzijds de plezierige en veilige wereld van het gamen en anderzijds het oefenen van vaardigheden in de sociale wereld? En wat is precies de match tussen kenmerken van games en kenmerken van autisme?

Deze vragen staan centraal in het symposium ‘Jongeren met autisme die gamen: de risico’s én de mogelijkheden’. Tijdens het symposium op vrijdag 14 oktober van 13.30 tot 17.00 uur in Eindhoven maakt u kennis met de inzichten en ervaringen van deskundigen, jongeren met autisme en hun ouders. Herm Kisjes en Erno Mijland (Beter Gamen) zullen hun nieuwe boek ‘Gamen en autisme’ presenteren. Alle deelnemers aan het symposium ontvangen een exemplaar.
Tijdens het symposium is tevens de première van de korte documentaire ‘Van safezone naar real life’ van de Eindhovense filmer Phocas Kroon. Erno Mijland en Herm Kisjes interviewden voor deze film vier jonge gamers over de plek die video games in hun leven had en heeft.

Het symposium is een samenwerking tussen GGzE en Beter Gamen.

Het programma:
13.15 uur: Ontvangst met koffie en thee
13.30 uur: Welkomstwoord door Erno Mijland en Herm Kisjes
13.35 uur: Annelies Spek (GGzE): ‘Autisme, kwaliteiten en valkuilen’
13.55 uur: Interviews met jongeren met autisme en een ouder
14.10 uur: Erno Mijland: ‘Gamen en autisme: de mogelijkheden’
14.30 uur: Pauze
14.50 uur: Première documentaire ‘Van safezone naar real life’
15.10 uur: Bas Kamer (Kentalis): ‘Gamen: het moderne spelen! Chatten: het moderne praten!’
15.30 uur: Herm Kisjes: ‘Gamen en autisme: de risico’s’
15.50 uur: Discussie en vragen aan panel van deskundigen
16.15 uur: Napraten met een drankje
17.00 uur: Afsluiting en uitreiking boek

De sprekers

  • Annelies Spek is klinisch psycholoog en senior onderzoeker bij GGzE centrum autisme volwassenen.
  • Erno Mijland is zelfstandig trainer en adviseur op het gebied van jongeren en mediagebruik. Erno publiceert daarnaast over dit thema in vakbladen, boeken en op verschillende websites.
  • Herm Kisjes heeft een zelfstandige praktijk voor mensen met verslavingsproblemen waaronder
    internet- en gameverslaving en verzorgt trainingen. Herm werkt daarnaast voor SolutionS.
  • Bas Kamer is als autismedeskundige voor de dagbehandeling autisme (DBA) en als aandachtsfunctionaris moderne media werkzaam bij Kentalis Regio Zuid-oost.
  • Phocas Kroon is documentairemaker uit Eindhoven.

Kosten voor deelname
De kosten voor deelname bedragen € 75,00 inclusief het boek ‘Gamen en autisme’, koffie/thee en twee consumpties. Voor ouders en jongeren met autisme geldt een gereduceerd tarief van € 40,00.


Locatie
Conferentiecentrum GGze
Landgoed De Grote Beek
Boschdijk 771
5626 AB Eindhoven
Intern adres: Grote Beekstraat 26. Volg hiervoor P10.

Aanmelden
U kunt zich tot en met 10 oktober aanmelden. (Klik hier om aan te melden.)
(Deze informatie op afdrukbaar A4-formaat? Klik hier voor de pdf!)

04 juli 2011

Gamen en didactiek

Hoe zet je games of de principes van games in in het onderwijs? Die vraag staat centraal tijdens een gratis toegankelijk seminar op 22 september bij Surfnet in Utrecht, georganiseerd door SIG Virtuality.

Uitgangspunt in het seminar is dat de wijze waarop games kunnen worden ingezet opgevat zou kunnen worden als een continuüm. Aan het ene eind van het continuüm ligt de mogelijkheid de games zelf in te zetten, en aan het andere eind, om de principes binnen games in het reguliere onderwijs toe te passen.

Daartussenin ligt de mogelijkheid om games 'blended' in te zetten, bijvoorbeeld deels via de pc, deels real life in de klas. Tijdens het seminar lichten representanten van alle drie de benaderingswijzen hun methoden en ervaringen toe.

Het seminar duurt van 12.30 - 17.00 uur. Inschrijven kan hier.