Spelen biedt de mogelijkheid om je grenzen te ontdekken. Grenzen in houding, gedrag en communicatie. Je legt er nieuwe contacten mee en verbreekt oude, niet functionerende contacten. Als kind groeiden we er mee op, dagelijks op het schoolplein.
Nu is er een ‘nieuwe’ dimensie opgroeien met media overal om ons heen. We leven en worden er soms door geleefd. Facebook, Twitter, maar ook de online games zijn nieuwe communicatiemiddelen. Dit vraagt om anders denken. Veranderen, stappen durven zetten langs het virtuele en soms een gevaarlijke ravijn. Laat je 1.0 kladblok liggen en maak gebruik van 2.0 middelen om jongeren te bereiken, enkele voorbeelden vind je in deze prezi.
Jongeren met autisme benoemen dat gamen ontspannend is. Benoemen dat het communicatie is. Flaneren in de virtuele wereld. Wat is dit een SCHRIL CONTRAST met ouders - begeleiders en anderen uit het netwerk van jongeren die een computer alleen nog voor tekstverwerken gebruiken.
Binnen Kentalis worden stappen gezet om zowel jongeren als begeleiding, de kansen maar ook de risico’s te laten zien van games en moderne media. Opvoeding moet gebeuren, onderwijs is noodzaak hierin. Maar een nog grotere noodzaak is gebruik gaan maken van de communicatieve kansen die moderne media te bieden hebben.
Hoe? Koop een game, speel een game online, ga naast de jongere zitten en vraag om uitleg. Accepteer dat je moet leren, maar is het niet mooi om te kunnen en mogen leren van elkaar? Communiceer, vraag door, check of je vraag begrepen is. Gebruik de taal van de jongere waar mogelijk en ontdek wat nu de mogelijkheden zijn.
Veranderingen zijn van alle tijd, verandering is nu!
Bas Kamer, trajectbegeleider Kentalis, een van de sprekers tijdens het symposium 'Begeleiden van gamende jongeren met autisme' op 14 oktober 2011 in Eindhoven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten